Menu
Jūsu grozs

Par Zippo


Ievads

Uzņēmuma Zippo Manufacturing Company vēsture ir stāsts par tās cilvēkiem, sākot no dibinātāja, Džordža Dž. Blejsdelа kunga (George G. Blaisdell), līdz lielam skaitam Zippo darbinieku, klientu un kolekcionāru, kuriem bija liela nozīme kompānijas bagātajā vēsturē. Viņu uzticība Zippo kompānijai padarīja to par vienu no Amerikas dižākajiem uzņēmumiem, kompāniju ar spilgtu stāstu, kas aprakstīts šeit.

1930. gadi

Zippo kompānijas vēsture tiek aprēķināta kopš 1930. gadu sākuma, kad golfa klubā “Bradford Country Club” Bredfordas pilsētā Pensilvānijas štatā Blejsdels vēroja, kā draugs neveikli izmanto austriešu ražotās milzīgās šķiltavas. Šķiltavas labi darbojās pat vējā, pateicoties īpašai korpusa konstrukcijai. Tomēr šķiltavas izskatījās utilitāras. Tās izmantošanai bija nepieciešamas abas rokas, bet uz plānās metāla virsmas viegli parādījās iespiedumi.

 

Vēlāk, 1932. gadā, viņš nolēma piešķirt jaunu izskatu Austrijas ražotajām šķiltavām. Blejsdels izgatavoja taisnstūra korpusu un piestiprināja šķiltavu vāku pie korpusa ar atjaunotu stiprinājumu. Viņš atstāja dūmvada konstrukciju, līdz ar to liesmas saglabājās nelabvēlīgos apstākļos. Rezultātā sanāca šķiltavas, kas sevī apvienoja patīkamu dizainu un lietošanas vienkāršību. Pirmās Zippo šķiltavas bija saražotas 1933. gada sākumā un tika pārdotas par $1.95. Un jau no paša sākuma Zippo šķiltavas pavadīja Blejsdela beznosacījuma mūža garantija – “It works or we fix it free.™” (Tās darbojas, vai arī mēs tās labosim bez maksas). Nosaukumu “Zippo” radīja Blejsdela kungs. Viņam patika vārda “zipper” skanējums, tāpēc viņš pārcilāja dažādus vārda variantus un apstājās pie “Zippo”, uzskatot, ka tam ir “mūsdienīgs” skanējums.

Pieteikums oriģinālajam patentam tika iesniegts 1934. gada 17. maijā, bet patenta numurs 2032695 tika piešķirts 1936. gada 3. martā. Otrais patenta numurs, 2517191, tika izsniegts 1950. gada 1. augustā. Zippo šķiltavu dizains lielākoties paliek tāds pats arī šodien, ar nelieliem uzlabojumiem. 30. gadu vidū kompānija Bradford 's Kendall Refining Company izvietoja pasūtījumu par 500 Zippo šķiltavām. Šīs šķiltavas tiek uzskatītas par pirmajām Zippo ražotajām šķiltavām un kompānijas Bradford 's Kendall Refining Company izmantotajām reklāmām, un tās augstu novērtē kolekcionāri. Šobrīd kompānijas turpina izmantot Zippo šķiltavas sevis reklamēšanai (prezentreklāma).

 

1939. gadā sāktais Otrais pasaules karš ievērojami ietekmēja Zippo kompāniju. Kopš Amerikas iesaistīšanās karā, Zippo kompānija apturējusi šķiltavu ražošanu patērētāju tirgum un visu ražošanas jaudu veltījusi ASV karaspēkam. Pēc karaspēka iniciatīvas sāka ražot Zippo šķiltavas tērauda korpusā ar raupju melno pārklājumu (black crackle). Fakts, ka miljoniem amerikāņu karavīru ņēma šķiltavas kaujā, kļuva par būtisku katalizatoru Zippo tapšanā par Amerikas simbolu visā pasaulē. Militārā tirgus apgādes rezultāts bija fabrikas ražošanas jaudas pilnīga izmantošana. Tas ļāvis Zippo kompānijai būt finansiāli stiprai un padarījis to veiksmīgu.

1940. gadi

Kara beigās 1945. gadā Zippo kompānija turpināja šķiltavu tirdzniecību miera laika Amerikā. Promouters sirdī, Blejsdels gribēja radīt auto, kas izskatītos pēc Zippo šķiltavām un 1947. gadā dzimusi automašīna Zippo Car.


 

1950./1960. gadi

Kopš 50. gadu vidus katras Zippo šķiltavas apakšdaļā sāka štancēt kodu ar datumu. Sākotnējais mērķis bija kvalitātes kontrole, taču kopš tā laika šādi spiedogi ar kodiem kolekcionāriem kļuvuši nenovērtējami.

Jaunā modeļa Slim prezentēšana 1956. gadā bija liels notikums. Šī versija tika izstrādāta, pirmkārt, sievietēm. Pirmais no šķiltavām atšķirīgais produkts bija tērauda kabatas mērlente jeb tā sauktā “rulete”, kas tika prezentēta 1962. gadā. Kopš 1960. gadiem arī citas preces tika pievienotas un izslēgtas no Zippo preču klāsta. Daudzi bija galvenokārt vērsti uz reklāmas produkcijas attīstīšanu. Sortimentā ietilpa atslēgu ķēdes, kabatas naži, golfa aksesuāri, pildspalvu un zīmuļu komplekti un ZipLight kabatas lukturīši.

 

Visticamāk, vislielākā ietekme uz kolekcionēšanu ir Zippo saistībai ar Holivudu un Brodveju. Zippo šķiltavas “piedalījušās” vairāk nekā 1,500 filmās, teātra izrādēs un televīzijas šovos daudzu gadu garumā. Zippo šķiltavas “iemirdzējās” tādos darbos kā “Es mīlu Lūsiju”, “X- cilvēki” un “Matu laka” (mūzikls). Bieži šķiltavas ir atslēgas balsts, ko izmanto kā līdzekli sižeta virzīšanai uz priekšu, vai personāža individualitātes vai attēlotā laikposma atspoguļošanai. Mūzikā, kopš 1960. gadiem Zippo šķiltavas cēla augšup par godu iemīļotākajiem izpildītājiem, šo žestu vēlāk nosauca par “Zippo momentu”. Slavenais Zippo klikšķis tika ierakstīts dziesmās, bet pašas šķiltavas tika ievietotas uz albumu vākiem, tetovētas uz roķeru ādas un izmantotas žurnāla “Rolling Stone” fotosesijās.

 

1970./1980. gadi

Blejsdels nomira 1978. gada 3. oktobrī. Viņu atceras ne tikai kā Zippo veidotāju, bet arī kā labestīgu un dāsnu cilvēku. Pēc viņa nāves, viņa meitas Herieta B. Vīka (Harriett B. Wick) un Sāra B. Dorna (Sarah B. Dorn) pārmantoja biznesu. 1980. un 90. gados kompānija piederēja sešiem Blejsdelu ģimenes locekļiem, ieskaitot viņa meitas un mazbērnus. Šobrīd Džordžs B. Djūks (George B. Duke), Blejsdela mazdēls un Sāras Dornas dēls, ir kompānijas vienīgais īpašnieks, bet direktoru padomes priekšsēdētājs Marks Paups (Mark A. Paup) ir prezidents un ģenerāldirektors.

70. un 80. gados Zippo kompānija ievērojami paplašināja ārvalstu pārdošanas un mārketinga darbības jomu. Rezultātā šodien Zippo šķiltavas tiek pārdotas vairāk nekā 160 valstīs.

1990. gadi

1993. gadā Zippo kompānija iegādājās kompānijas W.R. Case un Sons Cutlery Company. Kompānija Case izgatavo premium klases rokdarbu nažus un piedāvā plašu dažādu kategoriju produkcijas klāstu, sākot no tradicionālajiem saliekamajiem kabatas nažiem un sporta nažiem ar fiksētu asmeni un beidzot ar ierobežoto ražošanas sēriju piemiņas un kolekcijas nažiem. 1889. gadā dibinātajai un kopš 1905. gada Bredfordā apmetušajai kompānijai Case ir bagāts mantojums, un daudzi fani kolekcionē gan Case nažus, gan Zippo šķiltavas.

ASV ir aptuveni četri miljoni Zippo kolekcionāru un vēl miljoni visā pasaulē. Viņu kaislība un uzticība zīmolam ne ar ko nav salīdzināma. Pieredzes apmaiņai, Zippo kolekcionāru klubi visā pasaulē rīko tikšanās un citus pasākumus visa gada garumā.

 

Zippo/Case Museum muzejs tika atklāts 1997. gada jūlijā. Vairāk nekā 1300 m2 platībā izvietojušies: veikals, muzejs, un slavenā Zippo remontdarbnīca, kur var vērot Zippo šķiltavu remonta procesu.

No 2000. gadiem līdz šodienai

2002. gada rudenī Zippo saņēma preču zīmes reģistrāciju Zippo šķiltavu formai. Tas ir ļoti nozīmīgs fakts, kas palīdz Zippo kompānijai aizsargāt zīmolu pret viltojumiem. Zippo kompānija palaidusi arī jaunu lielu produkcijas kategoriju - Zippo MPL® šķiltavas, daudzmērķu universālās daudzkārt lietojamās butāna šķiltavas. Kopš tā laika vairāki jauni produkti pievienoti daudzmērķu šķiltavu līnijai.

Zippo vējnoturīgās šķiltavas ir viens no nepieciešamajiem atribūtiem aktīvās atpūtas cienītājiem vairāk nekā 90 gadu garumā. Kompānijas arhīvos ir neskaitāmi stāsti par to, kā šķiltavu gaisma, siltums vai korpuss glāba situāciju vai glāba dzīvību. 2010. gadā kompānija prezentēja roku sildītāju pilnībā metāla korpusā, kas darbojas ar tādu pašu Zippo Premium Lighter Fluid degvielu kā šķiltavas, un saglabā rokas siltas ilgāk nekā jebkurš cits produkts tirgū. 2011. gadā “Emergency Fire Starter” komplekts un šķiltavas “Flex Neck Utility Lighter” tika pievienoti Zippo produkcijai aktīvai atpūtai. Tā kā produkcija aktīvai atpūtai turpina uzrādīt ļoti augstus pārdošanas rādītājus visā pasaulē, Zippo kompānija ar savu zīmolu turpina attīstīt drošu kempinga piederumu, grila un uguns iedegšanas aksesuāru līniju.

Daudzveidīgo produktu klāsts turpina augt un šobrīd ietver aksesuārus šķiltavām, butāna šķiltavas, pulksteņus, vīriešu un sieviešu aromātus un stilīgus aksesuārus vīriešiem; tāpat tiek attīstīts produkcijas klāsts aktīvās atpūtas cienītājiem. Zippo kompānijai pieder arī šķiltavu un degvielas zīmols Ronson.

2012. gadā, savas 80 gadu jubilejas gadā, Zippo pārkāpa 500 miljonu saražoto šķiltavu robežu. Šķiltavas ir iesakņojušās gan amerikāņu, gan pasaules kultūrā. Pēc mārketinga pētījumu datiem, zīmolu nekļūdīgi atpazīs 98% gadījumos. Šis fakts nozīmē, ka 98 no 100 aptaujātajiem zina par Zippo zīmolu un šķiltavām, lai gan speciāli neviens viņiem nav sniedzis jebkādu informāciju par kompāniju – apbrīnojams atpazīstamības koeficients.

Šodien, lai arī lielākā daļa preču ir vienreizējas vai tām ir ierobežota garantija, Zippo šķiltavām joprojām ir slavenā mūža garantija, “It works or we fix it free.™” (Tās darbojas, vai arī mēs tās labosim bez maksas). Vairāk nekā 90 gadu laikā neviens nav iztērējis ne centa Zippo šķiltavu mehāniskajam remontam neatkarīgi no šķiltavu vecuma vai stāvokļa.

Šajā vietnē tiek izmantotas sīkdatnes, lai nodrošinātu vislabāko Jūsu tiešsaistes pieredzi.
Izmantojot mūsu vietni, jūs piekrītat mūsu privātuma politikai un sīkdatņu izmantošanai.